KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA: fotografie #51 - Ticho!

Přeji vám krásnou sobotu a vítám vás u další konstruktivní kritiky. Fotografování obrazů, street art, graffiti, soch i jiných uměleckých děl, pokud se nejedná o promo, je provázané rozličnými názory a ne vždy příjemnými emocemi. Někteří dokonce neváhají sahat po slovech jako je vykořisťování a hyenismus. Osobně mi přijde zbytečné užívat taková označení, neboť vystavené dílo samotné foto neochuzuje a v případě, že fotograf svou tvorbou divákovi dá víc, než jen přímočaré zobrazení umění druhého umělce, často dochází ke vzniku zajímavých kolaborací a divák je o to více obohacen.

Vystižení momentu a načasování měl ve svých rukou sochař, nicméně kompozici, perspektivu, světlo i černobílé zpracování a kontrast fotografie již volil fotograf.

Nejprve bych se rád zastavil u světla, které ve spolupráci s ostrým kontrastem dodává fotografii na tajemnosti, čímž ji tvoří již na první pohled zajímavou a zvýrazňuje pravděpodobný úmysl původního díla. A podobně činí i zvolená perspektiva, selektivní ostrost a hloubka ostrosti. Nejvíce se mi však líbí neutěšenost kompozice, díky níž mi je úplně jasné, proč je třeba, aby se kamenná socha začala hýbat a ukazováčkem před rty žádala o klid.

Člověk musí vybírat skutečné detaily, aby mohl něco vytknout, avšak odlesk vpravo dole, příliš světlý oblouk nad nosem a světlou tečku u pravé nosní dírky sochy, bych za sebe navrhl změnit. A co černá podélná linie v pravé horní části fotografie?Musím se přiznat, že jsem si původně myslel, že mě bude rušit, ale po chvíli jsem si uvědomil, jak skvěle vede mé oči do obrazu a dále slouží i jako ”vizuální ozvěna” linie prstu, čímž nemalou částí přispívá ke kvalitě dnešní fotografie.

Soupeřivost prstu s očima sochy - tam a zpět, zpět a tam - je přesně to, co fotce dodává napětí, tajemnost a dynamiku.

Shrnuto a podtrženo, dle mého názoru se jedná o povedenou ódu na sochu. Již na první pohled mě zaujala, pozvala k sobě mé oči, dlouhé minuty si držela mou pozornost a probudila i mou fantazii. Název přesně odpovídá obsahu, fotka je skvěle čitelná a je dílem sama o sobě, neboť reprezentuje fotografovu perspektivu a ještě něco víc - má v sobě příběh. Snadno si ji dokážu představit zarámovanou na zdi na nějakém významném místě.

Využijte prosím sekci s komentáři a podělte se s námi o váš názor a vaši perspektivu na dnešní fotografii. Čím více pohledů autorovi dáme, tím lépe.

KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA je přímou úměrou závislá na vás, a proto dokud se na emailu kritika@odcloneno.com budou objevovat nové fotografie, KK bude součástí odcloněno.com.