Michal Kamarýt - THE BEST FOTO "THING"

the-best-foto-thing.png

Minulý týden se s námi podělil o svůj příběh na téma "jak se stát lepším fotografem" výtečný umělec Scott McDermott. Dnes mám po více než dvou letech publikování odpovědí od fotografů z celého světa, které jsem obdržel po položení pokaždé stejné otázky "Co je ta nejlepší věc, kterou jste kdy udělal a která z vás udělala lepšího fotografa?", mám dnes poprvé možnost se s vámi v rámci THE BEST FOTO "THING" projektu podělit o odpověď z českých luhů a hájů. Dovolte, abych vám představil fotografa jménem Michal Kamarýt:

MICHAL KAMARÝT je profesionální fotograf z Prahy. Fotografování miloval již od dob svých středoškolských studií na gymnáziu a později i na katedře Optiky a mechaniky ČVUT v Praze. Jeho láska k fotce jej přivedla i na přednášky pana Poláška na fotografické škole v též Praze a nakonec roku 1992 i do České tiskové kanceláře, pro kterou vedle agentury AP fotografuje dodnes.

V úterý 22. října 2013 se nesmazatelně zapsal do povědomí mnoha českých a zahraničních fotografů a fotografek, kdy se jeho fotografie Davida Ratha vyhlížejícího z okénka právě přijíždějícího výtahu k hlavnímu líčení u Krajského soudu v Praze objevila na prvním místě letošního ročníku prestižní české fotografické soutěže Czech Press Photo.

V ČTK nejprve pracoval jako obrazový editor. Každý den společně se svými kolegy vytvářel obrazový servis z desítky tisíc snímků od fotoreportérů z ČTK, pracujících v Česku i na Slovensku, ale i od svých zahraničních kolegů z agentury AP nebo EPA, jenž četka nabízela všem tištěným médiím v České republice. Fotografie, které Michal vybíral jsme pravidelně vídali na stránkách českých časopisů a novin.

Australský voják SFOR zkouší prezidentovi republiky Václavu Havlovi svůj klobouk po jeho příletu do Banja Luky 30. července 1999. © ČTK | Fotil jsem na jeden z prvních digitálních foťáků, Nikon ES Na kinofilm a následné volání tenkrát nebyl čas, šlo o jednodenní cestu prezidenta do Bosny, kde navštívil české vojáky a zúčastnil se summitu politiků v Sarajevu. Fotku jsem posílal z armádní základny v Banja Luce speciální vojenskou telefonní linkou. Země byla po válce zničená, běžné linky nefungovaly. Byl pátek, kvůli nabitému programu časová tíseň a s mohutným digitálem velice experimentální práce. -Michal Kamarýt

Australský voják SFOR zkouší prezidentovi republiky Václavu Havlovi svůj klobouk po jeho příletu do Banja Luky 30. července 1999. © ČTK | Fotil jsem na jeden z prvních digitálních foťáků, Nikon ES Na kinofilm a následné volání tenkrát nebyl čas, šlo o jednodenní cestu prezidenta do Bosny, kde navštívil české vojáky a zúčastnil se summitu politiků v Sarajevu. Fotku jsem posílal z armádní základny v Banja Luce speciální vojenskou telefonní linkou. Země byla po válce zničená, běžné linky nefungovaly. Byl pátek, kvůli nabitému programu časová tíseň a s mohutným digitálem velice experimentální práce. -Michal Kamarýt

Rád vzpomíná na dobu, kdy se fotografovalo na negativ, kdy díky absenci internetu na vše bylo více času a kdy si fotograf s editorem mohli povídat o práci a vzájemně se jeden od druhého mnohému naučit.

Snažím se při práci řídit slovy jednoho kolegy, který říká, že nejdůležitější fotka pro fotoreportéra v agentuře je vždycky ta poslední udělaná. Jinými slovy každý den od začátku a naplno, nečekat velké poplácáváni po ramenou! Průměrná novinová fotka má krátký život. Jen zlomek přežije déle.

-Michal Kamarýt

S příchodem a rozvojem prvních digitálních fotoaparátů Michal Kamarýt po devíti letech práce obrazového editora dostal nabídku o rozšíření řad fotoreportérů ČTK. Ačkoliv si nebyl úplně jistý, radostně ji přijal a od roku 2001 denně fotí dění v ČR a občas i v zahraničí. Nedávno se například vrátil z Bělehradu, kde se v jeho hledáčku objevil vítězný míč českého tenisového týmu na finálovém zápasu Davis Cupu.

Z hlediska inspirace přikládá velký význam právě práci editora, měl "nakoukané" od svých kolegů, jaké snímky nesmějí v reportáži chybět a toto nepsané zadání se snažil nejen naplnit, ale také hledal možnosti, jak jej rozšířit zajímavými a při troše štěstí i neočekávanými záběry. "Je důležité mít pokoru před pojetím reportáže ve smyslu, který musí agentura svým klientům nabídnout," dodává fotograf Michal Kamarýt.

Jeho odpověď na naši otázku: "Co je ta nejlepší věc, kterou jste kdy udělal a která z vás udělala lepšího fotografa?" zní:

Koncem roku 1991 jsem objevil v novinách inzerát, ve kterém Česká tisková kancelář hledala vhodného člověka na místo obrazového redaktora. Sebral jsem tedy odvahu a na inzerát jsem odpověděl. Záhy jsem byl pozván na konkurz, ve kterém jsem uspěl.

Od té doby jsem mohl být v pracovní době nejméně osm hodin denně s fotografiemi. Navíc v partě skvělých lidí, kteří si novinovou fotografii vybrali jako svůj životní zájem. To byla pro mne ta nejdůležitější věc!

Více fotografií Michala Kamarýta naleznete nejen na stránkách tištěných médií v Česku, ale i na mnoha zpravodajských serverech po celém internetu.

 

the-best-foto-thing-odcloneno.png

Last week a wonderful photographer Scott McDermott shared his eye-opening as well as inspirational piece of advice on how to become a better photographer with us. Today and for the first time in history of THE BEST FOTO "THING" project I am honored to welcome another great photographer, this time and for the first time from Czech Republic and to share his answer he gave me after I asked: "What is the best "thing" you have ever done that made you a better photographer?". His name is Michal Kamarýt:

MICHAL KAMARÝT is a professional photographer based in Prague. He fell in love with photography during his student years at grammar school. Studied Optics and Mechanics at the Czech Technical University in Prague. His love for photographs even brought him to Mr. Polášek's lectures at the photography school and in 1992 to the Czech News Agency (ČTK) and later to AP, under their names he makes photographs till this day.

On Tuesday, October 22nd 2013, Michal Kamarýt's name has been forever inscribed into the minds of many photographers in the Czech Republic as well as abroad. On this day his photograph of David Rath looking out of the elevator window while arriving to his trial at the Regional Court in Prague was awarded the first price by the jury of the prestigious Czech photography competition Czech Press Photo.

When he first started in the Czech News Agency he worked as a picture editor. Along with his colleagues Michal was going through tens of thousands of images from ČTK, AP and EPA photographers and choosing the best photographs which were then offered to all the printed media outlets in the Czech Republic on a daily basis. 

Hejno holubů letí nad kopulí komplexu Lingotto v Turíně, kde je během zimních olympijských her hlavní středisko pro novináře. 16. února 2006. © ČTK | "Na centrálním autobusovém nádraží u tiskového střediska v Turíně jsem se opíral o monopod s aparátem a čekal na spoj do Sestrierre, díval jsem se směrem ke kopuli tiskového střediska a uviděl hejno holubů." -Michal Kamarýt

Hejno holubů letí nad kopulí komplexu Lingotto v Turíně, kde je během zimních olympijských her hlavní středisko pro novináře. 16. února 2006. © ČTK | "Na centrálním autobusovém nádraží u tiskového střediska v Turíně jsem se opíral o monopod s aparátem a čekal na spoj do Sestrierre, díval jsem se směrem ke kopuli tiskového střediska a uviděl hejno holubů." -Michal Kamarýt

He likes to recall this time when there was no internet, everything was done on film and when the editors were able to discuss their work with the photographers and learn one from the other.

I try to adhere to the words of one of my colleagues, who says: for an agency press photographer the most important photo is the last one he makes. In other words: Every day, from the beginning and full speed, and don't wait for any pat on the shoulders. An average newspaper photo lives a short life, only a fraction lives longer.

-Michal Kamarýt

As soon as the digital cameras were available and after nine years as a picture editor, Michal was offered to become one of the press photographers of ČTK. Even though he wasn't sure he joyfully accepted and since 2001 he's been documenting the events in the Czech Republic and sometimes abroad. For example recently he came back from Belgrade where he was covering the Davis Cup and where in the final match the Czech winning ball appeared in the viewfinder of his camera.

Olympijská pochodeň na olympijském stadionu v Londýně, kde byly 3. srpna zahájeny atletické soutěže. © ČTK | "Měl jsem za úkol zaznamenat začátek soutěží na atletickém stadionu, zvolil jsem žánrový snímek." -Michal Kamarýt

Olympijská pochodeň na olympijském stadionu v Londýně, kde byly 3. srpna zahájeny atletické soutěže. © ČTK | "Měl jsem za úkol zaznamenat začátek soutěží na atletickém stadionu, zvolil jsem žánrový snímek." -Michal Kamarýt

In light of his inspiration he attributes a lot to his time spent as a photo editor, during which, as he was looking at the work of other photographers, he learnt which photographs could not be missing in a good press coverage. He has been trying to fulfill this unwritten rule and also search for opportunities to enrich his work of unexpected frames ever since. "It's important to remain humble in regards to the meaning of a coverage which an agency has to be able to offer to its clients," adds Michal Kamarýt, Czech photographer.

His answer to our one question: "What is the best "thing" you have ever done that made you a better photographer?" is:

Towards the end of 1991 I discovered a newspaper ad announcing the Czech News Agency was searching for a new photo editor. I took all my courage and responded. In consequence I was invited for an interview in a form of a competition. I succeeded and got the job.

Since then I could spend at least 8 hours a day surrounded by photographs and on the top of that I was working with great people, all who's interest and passion was newspaper photography. That has been the best "thing" for me.

To see more of Michals' photographs open just open any Czech newspapers or just search the web with the keywords "Michal Kamarýt".