KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #36: Predátor

konstruktivni-kritika-fotografie-odcloneno-ptak-tresne 107.jpg

První prázdninový týden plný bouřek je za námi (doufám, že jste jich využili) a já mám pro vás dnes několik slov, poznámek, názorů a tipů k výše zobrazené a povedené fotografii Predátora v černobílém provedení, který mi jeho autor zaslal na email: kritika@odcloneno.com.

Již při prvním pohledu na tuto fotku musím konstatovat, že se mi moc líbí, a třebaže bych rád několik věcí změnil, musím ještě jednou říct: jedná se o velmi dobře vytvořenou fotografii. Konkrétně nemám sebemenší poznámku k expozici, vhodně zvolené perspektivě, absenci, kontrastu, parádním světlu, volbě černobílého provedení i ostření a hloubce ostrosti (k té ale až později). Hned zpočátku mi byl i relativně jasný autorův záměr resp. co svou fotografií divákovy říká, i když bych pozměnil několik následujících bodů:

• V zápětí po otevření snímku v editoru fotografií a zevrubném pohledu jsem sáhl po nástroji na ořez a rozhodl se zachovat poměr stran, nicméně ubrat několik obrazových bodů, jelikož mi nepřišlo, že každý čtvereční milimetr by měl u této fotky smysl. Využil jsem tedy tmavou svislou linii, kterou jsem zkomponoval pomocí pravidla třetin, stejně tak jsem provedl s fotografovaným ptáčkem a nakonec jsem vzal v ohled i zjednodušení pozadí resp. snížení počtu rušivých elementů.
  • Po dalším pohledu na dnešní černobílou fotografii jsem zvažoval její vyváženost a ačkoliv mi elementy na ní nepřišly nutně nevyvážené, navrhl bych ji lehce natočit doprava.
  • Dále bych fotografii lehce tónoval, což považuji za hlavně osobní preferenci na mé straně, nicméně mi to k dané scéně lépe sedí. Věřím, že tím částečné modifikuji fotografovu vizi, avšak dojde tím i k zvýraznění dlaždice vedle ptáčka napravo, která pak plní funkci záchytného bodu, jenž mé oči zavede do scény a hlubokomyslného přemýšlení.
  • Nakonec: autor se se mnou v emailu podělil o informaci, že právě tato fotka byla přijata s menší oblibou v jedné internetové galerii s důvodem, že hlavní subjekt není ostrý. Dle mého názoru to činí tuto fotkografii neobyčejnou, déle drží můj pohled a dokonce si takový snímek i dokážu představit u sebe doma na zdi. Nejvíce se mi líbí rozdělení ptáka a třešní pomocí šachovnice, díky čemuž mám pocit, že se dívám na metaforicky popsaný život a příležitost, jež nám nabízíi. "I ta nejdelší cesta začíná s prvním krokem." nebo "Poučme se z minulosti, žijme přítomností a těšme se na budoucnost." jsou věty, které mě při pohledu na tento snímek neustále napadají.

A to je přibližně vše. Doufám, že jsem pomohl nejen autorovi. Určitě jsem ale na něco zapomněl, nebo dokonce špatně pochopil, a proto budu moc rád, když i vy ostatní přidáte váš názor k dnešní fotografii a společně se pokusíme jejímu autorovi poradit, protože o to tu hlavně jde. :) Moc děkuji za projevenou důvěru v můj názor a stejně tak si moc vážím i odvahy nechat si fotografii veřejně, leč anonymně, "kritizovat".

Máte-li i vy ostatní zájem o názor můj, případně názor ostatních přátel a kamarádek odcloněno.com blogu?Neváhejte a zašlete svůj snímek na email kritika@odcloneno.com a já udělám vše, abych poradil a případně pomohl.

Fotografie po mnou preferovaných úpravách:

konstruktivni-kritika-fotografie-odcloneno-ptak-tresne 108.jpg