KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #37: Sklárna

konstruktivni-kritika-sklarna-fotografie-odcloneno 107.jpg

Dnešní fotografie, jíž mi její autor zaslal na email kritika@odcloneno.com, měla v popisu připsanou poznámku, že se jedná o subjektivní pohled na krajinu s názvem Sklárna. Takový popis se mi moc líbí a podobně i tato černobílá fotografie. Věřím, že se mezi námi najdou fotografové, kteří by ji raději viděli ostrou a méně černou, ale pro mě jsou to spíše kvality, než nedostatky. Protože právě anonymita sklárny s dostatečným potlačením detailu v pro celkový dojem nevýznamných částech dnešního snímku mě přivádějí k mnohem delším pohledům a úvahám nad autorovým úmyslem, než by mi umožnila perfektně ostrá a ve všech místech detailní fotografie.

Autorův záměr, jeho vize i pohled na zobrazenou scénu jsou více méně dobře čitelné, a třebaže většina z nás si ve snímku najdeme to své, vhodně zvolená neostrost, černobílé provedení, světlo, pozadí i temná expozice každého diváka vedou podobným směrem a k nepříliš různým závěrům. Já osobně vidím pohled na sklárnu, jíž autor bere jako součást krajiny, nicméně není z její přítomnosti v přírodě úplně nadšený. Je možné, že jsem se netrefil, avšak toto vidím já. Mimochodem, co vidíte vy?

Abych se ale vrátil ke konstruktivnímu kritizování: při pohledu na dnešní B&W fotografii budovy sklárny a jejích komínů musím říct, že mé oči neustále unikají pravou stranou ven z fotografie a pak se opět vracejí ke světlému flíčku v levé dolní třetině u kolejí. Navrhuji tedy:

• alternativní ořez, díky němuž se budova posune o malý kousek doleva a také získáme relativně více místa po pravé straně mezi střechou a pravou hranou snímku. Tato úprava, jíž si můžete prohlídnout na fotografii dole, dle mého subjektivního názoru fotografii více vyváží, udrží divákovi oči u sebe déle a dopomůže mu i uvažovat hlouběji nad autorovým pohledem.
  • S kompozicí jsem teď už spokojen, a tudíž bych už je retušoval výše zmíněný flíček u kolejí plus okraj filmu, jenž zůstal vpravo, neb právě tyto dva prvky mě, poněkud rušili, ale jinak se jedná o skvělou fotografii, na níž fotograf dosáhl, čeho pravděpodobně chtěl.
  • Na první pohled mi snímek připomněl fotografie, jež produkují LOMO fotoaparáty jako je Holga či Diana a pokud je tomu tak, musím pochválit využití jejich nedostatků při tvorbě této parádní černobílé fotky.

Moc děkuji za projevenou důvěru a doufám, že jsem svým pohledem alespoň trochu podpořil či pomohl nejen dnešnímu fotografovi. Přeji všem hezký víkend a těším se na další vaše fotografie, jež byste rádi viděli v této rubrice konstruktivní kritiky. Neváhejte tedy a zašlete je na emailovou adresu kritika@odcloneno.com a já udělám vše, co bude v mých silách, abych pomohl, poradil, pochválil...

A nyní má alternativní interpretace dnešního snímku:

konstruktivni-kritika-sklarna-fotografie-odcloneno 107 (1).jpg