KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #33: Nepál

konsruktivni-kritika-fotografie-nepal-odcloneno-fotografovani-blog 107.jpg

Kdo rozhoduje, jaké fotografie jsou dobré a jaké ne a kdo z nás má potřebnou autoritu k takovým hodnotovým soudům? Nerad bych působil dojmem, že já, protože v této rubrice pouze sdílím svůj osobní názor, kterým se snažím pomoct nejen autorům zde vystavených fotografií k lepší tvorbě. Věřím však, že vám je to většinou jasné, a proto mi nezbývá, než se pustit do dnešního černobílého snímku, že?!

Fotografie nahoře mi byla zaslána na email kritika@odcloneno.com s krátkým popisem o jejím pořízení v Nepálu, kde její autor strávil určitou dobu a kde samozřejmě rád fotografoval. U fotky bylo sice napsáno, že fotograf neví, jestli je fotka povedená, nebo ne, ale mně už při prvním pohledu bylo jasné, že dnes budeme chválit a kritizovat spíše detaily, než závažné aspekty fotografie.

V první řadě bych rád ocenil volbu černobílého provedení, díky němuž se můžeme bez zbytečných a rušivých elementů zaměřit na fotografované dítě s čepicí na hlavě resp. na jeho oči, výraz a ruce. B&W příspívá ale i k zvýraznění dalších významných tvarů a křivek jako například prázdnou nákupní tašku, jíž pověsili na hřebík či linie polic a igelitu, jenž perfektně vedoucích naše oči k hlavnímu subjektu.

Záměr fotografa je tedy spíše více než méně dobře čitelný: ukázat Nepál z dětské perspektivy s pozastavením se nad konzumním stylem života a povznesení otázky nad dostatkem/nedostatkem věcí a citů. Jeho vize je tedy díky zvolené kompozici i b&w konverzi velmi skvěle čitelná, alespoň pro mě. Třebaže mi však vhodně zvolená expozice, kontrast, hloubka ostrosti i světlo a další prvky fotografie perfektně ladí se zobrazeným příběhem a fotka je jak vystřižená z titulní stránky časopisu o cestování, tak jsem po chvíli přišel na dvě věci, které bych rád změnil:

• ořez fotografie je na mě příliš úzký a rád bych jej změnil z poměru 2:3 na 5:7, protože dle mého názoru to vytvoří více vizuálního klidu a člověk se snadněji zadívá a zamyslí nad celou scénou a nejen nad hlavním subjektem. Beru to jako jemnou nuanci, ale myslím, že pomůže k lepšímu vnímání fotky jako celku.
  • A dále jsem vyčistil téměř všechny bílé odlesky na podlace i v pozadí, které, i když na první pohled přidávaly více informací do fotografie, mě nakonec začaly rušit a odvádět mé oči z fotky pryč. Podobně činilo svislé prkno vlevo u hrany snímku, které jsem lehce ztmavil.

Jinak však platí vše, co jsem řekl na začátku této konstruktivní kritiky dnešní fotka je vskutku povedená a jsem rád, že nám ji autor zaslal, nejen protože jsem se k ní mohl vyjádřit, ale také protože nás všechny inspiruje k lepší tvorbě. Moc děkuji, přeji hezký víkend a prosím vás: přidejte ii váš názor dole do sekce s komentáři, ať se dnešní fotograf dozví více, než jen to, co jsem zde vypsal já.

Přeji hezký sluneční víkend a těším se na vás opět zde na odcloněno.com u pondělního interview s talentovaným fotografem.

P.S. Rádi byste také znali můj názor na vaše fotografie? Neváhejte je zaslat na email kritika@odcloneno.com a já udělám vše, co bude v mých silách, abych pochválil a pomohl.

A nyní již fotografie s mnou navrženými úpravami: