KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #30: Top of the World

konstruktivni.kritika-fotografie-odcloneno-Top of the World.jpg

Doufám, že si užíváte příjemného víkednu a jsem rád, že jste si našli čas i na odcloněno.com resp. dnešní konstruktivní kritiku, ve které se budeme bavit o fotografii s názvem Top of the World neboli Vrchol světa.

Jako obvykle, než se pustím do kritizování, bych se chtěl zastavit u prvků fotografie, které se mi líbí, jako je třeba hezká barevnost i fotografova volba ponechání fotky v barvě místo černobílé konverze, což bylo, dle mého názoru, skvělým rozhodnutím. Díky dobrému ostření i nastavení clony resp. dostatečné hloubky ostrosti je celá scéna ostrá od popředí do pozadí i expozice byla výborně nastavena, stejně jako vyvážení bílé. Dále se mi líbí, že bylo využito "pravidlo" krajinné fotografie z hlediska zahrnutí popředí, střední části i pozadí. Z fotografie je také jasné, co chtěl autor fotografie říct a na co poukázat, nejen díky relativní absenci rušivých elementů, ale i vhodně zvoleném názvu, který je přímý, ale přesto lehce poetický.

Kde bych měl malou výtku je zvolená kompozice, kde se mi úplně nelíbí pozice lavičky a velkého kamenu na levé straně, protože tolik pozornosti, kolik se dostává kamenu by měla mít právě lavička, která je na můj vkus poněkud odstrčená doprava. Kdyby si autor snímku mohl vybrat resp. kdyby to místo na hoře dovolovalo, doporučil bych nezahrnutí velkého kamenu do hledáčku jeho fotoaparátu a lavičku bych mírně posunul, tak o jednu její zobrazenou šířku doleva. Nebo bych na její levý kraj posadil člověka hledícího do dáli a změnil tak celou scénu.

S odhlédutím od lavičky a kamenu, s nimiž nejsem dvakrát spokojený, se ale musím zastavit ostatních kompozičních prvků, jichž jste si také určitě všimli: křivek a linií. Autor výborně využil zakřivéní přírody a jasných linií jak v popředí tak i v pozadí a výtečně vede divákovo oko celou fotografií až nakonec skončí u lavičky (neberu-li v úvahu velký kámen). To se mi moc líbí!

A na závěr se ještě chci zastavit u světla. Chápu, že kamarádům se těžko vysvětluje, proč mají vstávat ve 3 ráno, abyste byli na plánovaném místě za východu slunce a mohli si pak ještě fotografovat v době nejhezčího ranního světla či naopak čekat na dobu kolem západu a pak jít za šera a často i ve tmě zpět domů. Nicméně fotografii by prospělo, kdyby byla pořízena ve zmíněných dobách neb světlo na trávě v popředí je na můj vkus relativně dost ostré a odvádí moje oči od krásného pozadí i lavičky. Není to však nic hrozného a z perfektní fotografii to dělá dobrou fotografii.

Jak doufám, že vyplunulo z mých předešlých slov, jedná se o (až na malé detaily) povedenou fotografii a já jsem moc rád, že se její autor rozhodl zaslat ji na email: kritika@odcloneno.com a vydat se tak na pospas mému kritizování a dnes i chválení. Chcete-li i vy ostatní znát můj názor na vaši oblíbenou či neoblíbenou fotografii? Zašlete ji na zmíněný email a já udělám vše, co bude v mých silách, abych pomohl. A pokud se mnou nebudete souhlasit, vůbec vám to nebudu mít za zlé, jelikož si velmi dobře uvědomuji, že mé argumenty mohou být pouze mé osobní názory a respektuji pohled druhých, jak by tomu v umění mělo být. :)