KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #25: Bentley

konstruktivni-kritika-fotografie-fotografovani-odcloneno-b 107.jpg

Přeji vám příjemně mrazivé sobotní ráno a vítám vás u dalšího vydání naší pravidelné konstruktivní kritiky. Jsem rád, že tuto rubriku udržujete při životě zasíláním svých fotografií na emailovou adresu kritika@odcloneno.com a také mé těší, že váš zájem o můj názor neustále roste. Dost už ale úvodu a pojďme raději k dnešní fotografii přední masky automobilu značky Bentley.

Pravděpodobně se mnou budete souhlasit, že se jedná o fotku, která zaujme na první pohled. Moc se mi líbí zvolená kompozice resp. pečlivý ořez, který z relativně obyčejného snímku přední části auta udělá dynamickou fotografii. Konkrétně se mi líbí vrchní linie kapoty vycházející z levého horního rohu, ořez světlometu v levém spodním rohu i nárazníku vpravo dole. Využití kola sousedního automobilu beru jako skvělé rozhodnutí pro doplnění nezobrazeného kola bílého Bentleyho i pro vytvoření výborného pozadí. Perfektním detailem je využití linie spojující blatník a dveře stříbrného vozidla v pozadí parádně vedoucí divákovy oči směrem k Bentley znaku. Kromě výborné kompozice tedy autor zvolil i perfektní a "příběh" doplňující perspektivu.

Vize fotografa je také na první pohled dobře čitelná díky vhodnému umístění podzimního listu i ponechání auta v mokrém a relativně špinavém stavu. Osobně vidím příběh luxusního automobilu, ve kterém se člověk cítí bezpečně i za nepřízně počasí i sportovnějším jízdním stylu. Jak vystřiženo z reklamy, že?!

Čitelnosti "příběhu" vyjádřeného dnešní fotografií dopomáhá i dobře zvolené světlo, expozice, kontrast, ostrost i hloubka ostrosti, stejně jako vyvážení bílé a rozhodnutí ponechat fotografii v barvě. HDR technika vytvoření výsledné fotografie je tak jemná, že jsem na první pohled málem nepoznal, že se jedná o fotografii s vysokým dynamickým rozsahem.

Musím podotknout, že i téměř každý milimetr má na fotografii smysl a po několika minutách prohlížení si fotografie a jejího testování v editoru fotografií jsem si začínal říkat, že se mi dostal do rukou snímek, ke kterému nebudu schopen říct cokoliv kritického... a měl jsem z toho vcelku radost, avšak nakonec jsem objevil tři malé detaily, všechny se stejného soudku. I když se jedná pouze o detaily a jejich význam není zásadní, přesto bych je ale rád uvedl:

• první detail, jenž bych vytknul je bílá tečka na laku přední masky (přibližně 4cm od spodní a 5 cm od pravé hrany),
  • dále černá tečka (1cm od spodní a 4,5 od pravé),
  • nakonec 3 centimetry od levého horního rohu na "prolnutí" dvou aut je tmavý prostor, kde jsou bílé šmouhy, které bych podobně jako zmíněné dvě tečky vyretušoval.

Ano, máte pravdu, jsou to jenom malé a téměř nevýznamné detaily, ale dle mého názoru by jejich absence udržela divákovy oči u fotografie déle. :)

Podobně jako autor této fotografie jsem s fotografií více než méně spokojený a chválím za pozorné zpracování téměř každého detailu fotografie i dobrou vizi. A třebaže jsem dnes v podstatě jenom chválil, doufám, že i pro vás ostatní byla tato kritika přínosná. Přeji hezký zbytek víkendu a děkuji všem fotografům, kteří mi zasílají své snímky na email kritika@odcloneno.com a že mají podobně jako čtenáři této rubriky zájem o můj pohled.

fotografie s retuší detailů:

konstruktivni-kritika-fotografie-fotografovani-odcloneno-b 108.jpg