KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA: fotografie #45 - Kůň

autorova interpretace

autorova interpretace

Přeji vám krásný slunečný den a vítám vás u další sobotní konstruktivní kritiky, v níž, jak mnozí víte, ostatním talentovaným fotografům poskytujeme druhý pohled na jejich tvorbu a někdy i pomaháme k tvorbě lepších fotografií. Dnes, jak vidíte, se budeme zabývat fotografií koně. Netradičně však máme k dispozici nejen upravenou fotografii, ale také její originál, což nám umožní udělat i několik kroků nazpět.

Na první pohled mi přišlo, že ořez je příliš těsný, oko lehce mimo hloubku ostrosti, ohlávka světlejší, než by bylo vhodné, chromatická aberace přítomná, celková kompozice jaksi neklidná a já se tak při každém svém pohledu na upravenou verzi snímku koně snažím uniknout, neb nemám místo se nadechnout.

Jakmile jsem však uviděl originální snímek, vše se rozsvítilo, ptáci začali zpívat a kůň se začal usmívat... Z předchozího řezu je více méně jasné, že se fotograf snažil přitáhnout divákovu pozornost k oku koně, s čímž souhlasím, nicméně si myslím, že se mu tak podařilo již při stisku spouště nejen díky velmi dobré kombinaci světla a stínu.

originální snímek

originální snímek

Originální fotka mi přijde tedy vyvážená, s povedenou kompozicí, světlem i dostatečným místem pro nádech. Je zřejmé, na co chtěl autor poukázat. Prvky odvádějící pozornost v podstatě nejsou přítomné. Expozice je až na světlé místo na ohlávce povedená. I volba mezi B&W a barvou je vhodná. A každý čtvereční milimetr má na snímku smysl. Dnes bych tedy pouze poladil vyvážení bílé, pokud se fotilo do RAWu, tak bych obnovil přepálenou ohlávku, i když ta by dělala problém pouze při tisku na větší formát a jinak jsem s touto verzí moc spokojený.

Podstatou dobré fotografie není její upravování na počítači. Někdy to zvládneme rovnou ve fotoaparátu, jak se podařilo v příkladu dnes, kdy díky intuici a přirozenému citu pro kompozici, perspektivu, světlo, stín, ... autor stiskl spoušť v pravý okamžik a pak už si jenom nevěřil. ;)

můj návrh

můj návrh

Moc děkuji za projevenou důvěru a zájem o můj názor a budu moc rád, když i ostatní přidají jejich poznámky a komentáře, neboť jsem určitě něco opomněl. Rádi byste znali můj a případně i názor ostatních čtenářů a přátel odcloněno.com na vaše fotografie? Neváhejte a zašlete svou tvorbu na náš kritický email kritika@odcloneno.com a já udělám vše proto, abychom pochválili a pokud bude třeba, tak i pomohli.