KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #24: Pes a jeho pán

konstruktivni-kritika-fotografie-psa-na-retezu 107.jpg

Přeji všem krásné sobotní ráno a vítám vás u dalšího vydání konstruktivní kritiky fotografií, které mi od vás chodí na email: kritika@odcloneno.com a čehož si moc vážím. Dnešní fotografie, jak vidíte, je povedená fotka psa, jeho pána a řetězu, jenž utužuje jejich vztah. Když se zaměřím na pozitiva, rád bych autorovi fotografie pochválil dobré oko i schopnost vyprávět příběh, čemuž napomahá i dobře zvolený poměr stran, kompozice, expozice i perspektiva.

Hlavním subjektetm snímku je samozřejmě pes a zvláště jeho výraz a póza, o kterých je celá fotografie. Oceňuji i rozhodnutí fotografa zahrnout jednu a půl nohy páníčka a řetež, které perfektně dokreslují jeho příběh. Jinými slovy: při čtení fotografie jsem si nemohl nevšimnout unaveného/utrápeného výrazu, psa na řetězu a tajemné, ale přesto výřečné postavy, které do fotografie autor zahrnul tak akorát, a nakonec i dlaždice navozující pocit "pravoúhlé" striktnosti případně tvrdosti páníčka hovoří za své. To je pro mě jádrem této skvělé fotografie, která diváka zaujme a pravděpodobně mu je i hned zpočátku jasné, o co na fotce jde, třebaže nevidí celý příběh - co se stalo před a po fotografování. A to je dobře. Zelený potah vodítka ale tuto atmosféru lehce narušuje a vede mě k úvaze nad tím, jestli je dobře, že je páníček striktní. Třeba je pes nezvladatelný a jinak to nejde, že?! Nevím a to se mi na snímku líbí.

Jak už jsem zmínil v úvodu, kompozice je velmi dobře zvolena, na každé straně fotografie je dost místa, nic nepřečnívá ani nechybí i pes má perfektně umístěné tělo a hlavu podle pravidla třetin. Spára vedoucí mé oči od páníčka k tlapě psa je parádním detailem a protože se jedná o relativně tvrdou scénu, souhlasím s volbou autora nevyužít malé hloubky ostrosti a nechat vše ostřejší. Fokus je tedy také v pořádku a rozhodnutí ponechat snímek v barvě je také vhodné.

V emailu u zaslané fotografie se mi autor zmínil, že fotografoval za špatných světelných podmínek. Je pravda, že nejsou ty nejlepší a odlesk světla nalevo mě lehce ruší výhled, ale musím říct, že vše ostatní tento nedostatek překrývá a navíc se mi tvrdé světlo z více směrů líbí, jelikož pouze dotváří představu "drsného života" fotografovaného psa.

Při více kritckém pohledu bych však vylepšil následující:

• Fotografie je na můj vkus moc žlutá a třebaže nejsem stoupencem dokonalého vyvážení bílé za každou cenu, protože někdy se více hodí mít fotku více do žluta, modra, případně do zelena či růžova, dnes musím říct, že mi to připadá jako nedostatek. Přijde mi, že teplé barevné tóny většinou navozují pocit radosti, pohody a klidu a když vyprávím příběh "smutného psa na řetězu" volil bych více neutrální až chladné zpracování. Není to však nic co by několik kliků v editoru nezměnilo. :)
  • Při navázání na bod předchozí a zamyšlení se nad barevností fotografie, lehká desaturace, dle mého názoru, také přípěh umocní a snímek lehce vylepší.
  • Dodal jsem také velmi jemnou vinětu, doostřil hlavu a zvýraznil oči fotografovaného psa pro lepší čitelnost.
  • Ale nakonec se mi mé očí neustále vytrácely z obrazu, zvláště když jsem se na fotku díval delší dobu. Rušilo mě velké množství nečistot na podlaze, a tak jsem je vyretušoval. Chápu, že se jedná o malý detail, ale pro mě důležitý.

Dneska jsem tedy více chválil, než kritizoval, ale to ke kritice neodmyslitelně patří. Ještě jednou děkuji autorovi za rozhodnutí se zaslat mi fotografii na email kritika@odcloneno.com a jeho projevení důvěry v můj názor. Budu však, stejně jako autor dnešní fotky, rád, když se i vy ostatní podělíte o váš názor na jeho tvorbu dole v komentářích.

Chcete také znát můj pohled případně i ostatních v komentářích na vaše fotografie? Neváhejte a zašlete je na kritika@odcloneno.com!

A nyní má představa fotografie po několika málo úpravách:

konstruktivni-kritika-fotografie-psa-na-retezu 108.jpg