KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #15: Velká kunratická

Doufám, že si všichni užíváte příjemnou sobotu, a protože uplynulo dalšíčh 14 dní od poslední konstruktivní kritiky zde na odcloněno.com, je čas na další. Tentokrát mám pro vás fotografii, kterou její autor pořídl na každoročním závodě v Praze na Velké kunratické, a jelikož jsem fandou běhání, dovolte mi prosím několik slov - rád bych jim z dobré vůle udělal dlouhou "reklamu": Velká kunratická je běžecký závod, který se běhá od roku 1934 a tento rok se běží 13.11.2011 v Praze. Jsem to ale rádoby vtipný, že?! :)

A nyní již k dnešní fotografii: líbí se mi tradiční kompozice, nízká perspektiva, malá hloubka ostrosti, která je ale dostatečná na to, abychom rozeznali další běžce stoupající do kopce. Dále je fotka velmi dobře ořízlá a každý milimetr na ní má své místo a význam. Autorův záměr je jasný a dobře čitelný. Také se mi líbí, že běžci nemají zřetelně viditelné obličeje, což umožní divákovi vžít se do jejich pozice a lépe se tak s fotografií asociovat. Avšak dost chválení, pojďme ke kritice:

• již při prvním pohledu na snímek mě zarazila příliš světlá expozice, která se sice hodí k lo-fi vzhledu, nicméně fotografie pak na mě působí poněkud levným dojmem. Není to nic hrozného a možná se jedná spíše o osobní preferenci.
  • Při dalším prohlížení mi stéblo trávy vpravo na levé noze běžce/běžkyně navozuje dojem, že tato noha je přepůlená. Buď bych toto stéblo ztmavil a nebo raději příště více fotil a vybral fotku bez něj.
  • Nicméně stéblo rád přehlídnu. Přenést se však nemohu přes pozici levé nohy na fotografii, která je na můj vkus příliš vyvrácená a nepřirozeně vypadající, což mi nejde dohromady se zdravým životním stylem, který běhání představuje. Pravá noha to sice zčásti zachraňuje, ale ne dostatečně, protože ostrá je ta levá. Těžko mohl fotograf křičet na běžce: "Srovnej si nohy, vypadá to blbě!", ale několik snímků před nebo za touto fotkou by to pravděpodobně vyřešilo.
  • Vyvážení bílé a celková barevná úprava fotky se mi moc líbí, kontrast při odhlédnutí od přepalů také. Rád bych jenom pro přesnost uvedl: Nemám obecný problém s přepaly, ale musí mít na snímku význam, zde mě to nutí k zamyšlení, jestli se jedná o neopatrnou expozici.
  • Říkal jsem si, že by přepálená místa na fotce mohla "skrýt" černobílá konverze, ale osobně bych raději fotku nechal barevnou, protože si myslím, že tím autor dobře vyjádřil atmosféru běhu a dobře se tak rozlišují běžci vzadu.

Snažil jsem se být co nejvíce upřímný a bez servítek napsat, co jsem měl na mysli, když jsem si fotku prohlížel, protože si myslím, že taková kritika pomůže více než, jak se říká, "mazaní medu kolem huby". Doufám, že to autora snímku neurazí a že pojme moji kritiku jako můj názor, který může být jak správný, tak i nesprávný. Proto prosím i vás ostatní, abyste se přidali ke kritice dole v komentářích a pomohli, poradili či pochválili fotografa, který vytvořil a zaslal svou fotku do dnešní kritiky na email kritika@odcloneno.com, kam můžete zaslat i fotku svou.

Děkuji a vážím si zájmu o můj názor.