KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #12: Sunrise over Wadi Rum

konstruktivni-kritika-fotografie-wadi-rum (1).jpg

Na emailu kritika@odcloneno.com jsem pro tento týden objevil fotografii od jednoho z vás z Jordánska, konkrétně z pouště Wadi Rum. Jak sami asi vidíte, snímek byl vytvořen za východu slunce a to s použitím HDR (High Dynamic Range) techniky. Líbí se mi na ní lokalita, načasování polohy slunce těsně nad skály, fokus, volba ponechat snímek v barvě, ranní světlo a název (Sunrise over Wadi Rum). Na první pohled je i jasné, co chtěl autor fotografií říct a na co poukázat. Avšak:

• Hned při prvním pohledu musím konstatovat, že pro mě fotografie postrádá atmosféru. Je pro mě tak trochu vizuálně suchá, a proto jsem sáhl k nástroji vyvážení bílé a přidal na žluté a purpurové, abych lépe vytvořil krásně barevné ráno. Je sice možné, že chtěl autor fotky navodit pocit raního chladu, avšak na to byla pro mě fotka příliš neutrální, rozhodl jsem se tedy sáhnout k teplejším barevným tónům.
  • Dále mi přišlo, že díky zahrnutí, na můj vkus až příliš mnoha detailů a vcelku světlému zpracování, mám potíže vžít se do fotky a řádně si fotografovanou scénu vychutnat, přidal jsem tedy kontrast a také ubral na světlosti v tmavých odstínech fotografie. Dále mé oči nemohli uvěřit více světlé skále, a tak jsem ji lehoučce ztmavil a doupravil tak expozici fotografie i lokálně.
  • Z hlediska kompozice a perspektivy se neustále zamýšlím, jestli by nebylo lepší umístit velký keř v popředí tak, aby nepřekrýval kameny a vyšel tam, jak je vpravo více "klidu" (před klidnější pozadí) posunutím fotografa doleva nebo natočením se. Není to ale nic závažného.
  • Hlavní dominantní skála mi přijde poněkud přeostřená, ale nejsem si jist, jestli to vzniklo JPEG kompresí nebo při HDR, proto na to chci jenom okrajově upozornit.

Jedná se o hezkou fotografii, ale dle mého názoru ji chybělo ještě několik milimetrů do cíle. Doufám, že jsem pomohl a také budeme já i autor fotografie rádi za projevení vašich názorů dole v komentářích. Chtěli byste také znát názor můj i ostatních na vaše fotografii? Pošlete ji na kritika@odcloneno.com a já se budu snažit k ní co nejdříve vyjádřit - pokud tedy k ní budu mít co říct. :)

konstruktivni-kritika-fotografie-j-wadi-rum (1).jpg