KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #03: Kostel sv. Máří Magdalény

Než dnes začnu s dalším dílem naší pravidelné rubriky konstruktivní kritiky, musím nevesele oznámit, že této rubrice hrozí zánik. Fotografie na kritiku byly dnešním dnem zapsány na stránky červené knihy ohrožených druhů a pokud s tím něco neuděláme, hrozí jim vyhynutí. V místě jejich výskytu na emailové adrese kritika@odcloneno.com, je naši pozorovatelé spatřili pouze jednou a nakonec zjistili, že se stejně jedná o jiný druh vzácného tvora, který ale bohužel nevyhovuje podmínkám jejich ekosystému. Dnes tedy nastal den, kdy je třeba se rozhodnout: Zachráníme "konstruktivní kritiku" posláním fotografií na kritika@odcloneno.com? :)

A teď už k dnešní kritice noční fotografie kostela sv. Máří Magdalény:

Na první pohled bych o této fotce řekl, že se mi líbí zvolená expozice, dlaždice na ulici, které tvoří zajímavou texturu a volba vyšší clony tvořící z lampy "hvězdičku" - třebaže bych s clonou šel možná ještě výš.

Avšak:

• chápu, že na ulici pravděpodobně nebylo dost místa pro řádný odstup od fotografované budovy, a tudíž jasně vidíme soudkovitost a kostel "padající" doprava, nicméně to by bylo možné napravit třeba ve Photoshopu a nebo na místě - pokud budeme fotografovat budovu s širokoúhlým objektivem a náš fotoaparát bude souběžně s danou budovou zkreslení nebude takové.
  • úpravou perspektivy bychom se nejen zbavili soudkovitosti, ale také lampy kryjící se s dveřmi nalevo, což tvoří jakousi past pro moji pozornost.
  • vize fotografa je jasná a relativně čitelná - zobrazení kostela, nicméně dále nabízí prostor k zamyšlení - proč fotografoval v noci, co tím chtěl dále říct? To se mi líbí. Pokud bych tuto oblast chtěl ještě vylepšit, dal bych divákovi další důvod k přemýšlení nad fotkou zahrnutím postavy kráčící po chodníku. (Sice jsem to ještě nikdy nezkusil, ale kdyby tam zrovna nikdo nešel, nechal bych fotoaparát na stativu a prošel bych se tam sám.)
  • Ale fotka byla focena s dlouhou expozicí a z postavy by stejně byla jednom rozmazaná šmouha, říká si autor tohoto snímku? Tím se dostávám k další oblasti a tou je obloha - je jasně vidět, že bylo příliš pozdě na fotografování "nočních snímků". Fotografoval bych v době, kdy slunce už zapadlo, ale obloha je stále modrá - modrá hodina. Dosáhl bych rychlejšího času pro postavu a také by vrchní část fotografie nezela prázdnotou. Doporučuji se podívat na fotografie lidí, co se zabývají architekturou - zřídka je jejich obloha téměř černá a když už, tak to má jasný význam.
  • Světlo napravo mě poněkud ruší a buď bych jej zahrnul více a nebo vůbec - popřípadě bych jej odstínil, kdybych s sebou měl stojan a černou "odraznou desku".
  • K fokus, hloubce ostrosti i názvu fotografie nemám výhrady.
  • Vyvážení bílé je vcelku OK a dotváří uliční atmosféru. Podle mě to funguje hlavně proto, že okna kostela jsou nasvíceny, kdyby nebyly, volil bych "Black and White". Silueta člověka by tu atmosféru ale ještě dotvořila.
  • Po nasazení si neúprosných kritických brýlí bych musel říct, že je fotografie vizuálně nezajímavá, i když je pravda, že po doladění zmíněných detailů by tomu tak být nemuselo.

Doufám, že jsem alespoň trochu pomohl a nebyl moc tvrdý. Děkuji moc za fotografii, uvědomuji si, že nechat si kritizovat práci není úplně jednoduché - vážím si toho.

Přeji hezký víkend a těším se, že za 14 dní budu mít fotografii v mailu na kritiku. :)