KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #02: Gogy a Triton

Uplynulo nám 14 dní, a tak je čas na další, v tomto případě druhé, "vydání" konstruktivní kritiky jedné z vašich fotografií. Ještě, než se pustím do kritizování, chci vás jako minule požádat, abyste přidali také vaše názory na dnešní fotografii, protože víc očí víc vidí a čím více můžeme dnešnímu fotografovi společně pomoct, tím lépe. Také bych rád dodal, že zde publikuji můj osobní názor a ne obecnou pravdu - ačkoliv se tyto dva aspekty čas od času mohou shodovat. :) A také chci připomenout, že tato kritika je určená k tomu, abychom si vzájemně pomohli a ne se posmívali či si veřejně ubližovali, i když mám pocit, že to vám nemusím připomínat, že?!

A nyní k fotografii:

• Když se na tuto fotografii podívám, vidím mladého muže, který byl vyfotografován vedle nějaké sochy v noci. Až název fotografie mi napověděl, že se zřejmě jedná o sochu Tritona, avšak z fotografie je těžké podobu sochy vyčíst a musím se spolehnout na pravdivost názvu snímku. Téměř bych si dovolil říct, že část vyfocené sochy, kterou autor zahrnul do fotografie je spíše matoucí a k porozumění tomu, co chtěl fotograf říct, moc nepřispívá.  Pokud bych měl fotku někam zařadit, řekl bych, že mi připomíná "turistickou momentku", která ale bohužel člověku moc o místě, kde byla vytvořena, neříká.
  • Z hlediska kompozice bych vytkl středovou kompozici, která se bohužel nedá zařadit mezi porušování pravidel, kdy to funguje. Nahoře, vlevo a v podstatě i vpravo (díky anonymitě sochy) je příliš mnoho místa navíc. Příště bych se pokusil zahrnout identitu sochy do snímku (trojzubec by byl určující) a pravděpodobně bych aplikoval pravidlo zlatého řezu a ne středovou kompozici. Také bych si dal pozor na levou ruku mladého muže, jehož prsty se v soše tak nějak ztrácí resp. člověk nebo alespoň já mám dojem, že ty prsty nejsou jeho a někdo je tam nechal.
  • Postavení mladíka je příliš statické a pokud je portrétován se sochou, neuškodilo by, kdyby byl natočen nohama k soše a tělem lehce zpět k fotografovi - ukázalo by to pak například to, že se mu socha líbí a proto s ní chtěl být vyfocen a dodalo by to divákovi kontext. Na druhou stranu pokud k soše nemá vztah, mohl by se o ni opírat zády. V obou případech by byla fotka více dynamická a už by něco říkala.
  • Z hlediska světla bych řekl, že na takový portrét už je poměrně velká tma. Noční fotografie je skvělé fotografovat v "modré hodině", což je doba která nastává zhruba hodinu, hodinu a půl po západu slunce a trvá do doby, než je "černo". Snímek pak nemá mnoho černého "neživého" pozadí.
  • Zdroj světla je malý a tvrdý, avšak není zde (vzhledem k ostatním věcem) až takovým problémem. Líbí se mi "catchlights" v jeho očích, které vnáží více života do jeho výrazu.
  • Vyvážení bílé autor pravděpodobně nevzal v úvahu. Bílá není bíla, ale spíše žluto-oranžová a fotografie vypadá nepřirozeně. Obecně mi přijde, že skutečnost, že fotografie je barevná ji nezlepšuje a ani neposkytuje více informací o tom, co chtěl fotograf snímkem říct.
  • Zaostření je v pořádku, jeho oči jsou ostré, jak mají být.
  • Hloubka ostrosti je ve vztahu k tomu, že je fotografován u sochy, mi vcelku vyhovuje a pozadí dělá příjemně měkké resp. mimo hloubku ostrosti.

Doufám, že moje postřehy budou autorovi dnešní fotografie nápomocné a moc mu děkuji za jeho fotografii. Nezapomeňte mu, prosím, také napsat váš názor v komentářích, jelikož, jak jsem říkal minule, snadno se mohu zmýlit, něco přehlédnout či nepochopit.

Chtěli byste také vaši fotografii podrobit konstruktivní kritice? Zašlete mi váš snímek na kritika@odcloneno.com minimálně 640px na širší straně velkou, rozlišení stačí JPG 72dpi a za 14 dní v sobotu jej zde pravděpodobně naleznete. Samozřejmě pokud si autor nebude výslovně přát, zůstane v anonymitě.

Přeji hezký víkend a těším se na vaše fotografie a názory na tu dnešní.