KONSTRUKTIVNÍ KRITIKA - fotografie #17: Dívka na Letné

fotografie-kritika-konstruktivni-odcloneno-fotografovani-jak-lepe-fotografovat 108.jpg

Milí fotografové, fotografky a přátelé fotografování obecně, uplynulo nám 14 dní od minulé sobotní kritiky, a proto je čas na další. Dnes jsem vybral snímek, o kterém mi jeho autor napsal, že jde spíše o momentku, kterou zachytil téměř za chůze na Letné a zbytečně nic nepromýšlel. Tento přístup samozřejmě není špatný a někdy to nejde jinak. Když začneme desetkrát ostřit, šestkrát měřit expozici a deset minut se dívat do všech rohů hledáčku, slečna se nám zvedne a je po snímku. Na druhou stranu mám rád i focení na delší dobu než zlomek vteřiny, kdy mám modelku či modela k dispozici. Dost ale o mně. Pojďme se podívat na dnešní fotografii:

• Při prvním pohledu na dnešní snímek jsem netušil, o co v něm jde, na co jeho autor poukazuje a ani mě ani nenapadlo, že by v něm mohl být schovaný romantický příběh. Upřímně řečeno, kdyby se nejednalo o fotku, ke které jsem slíbil, že se vyjádřím, asi bych ji přešel. Byla by to ale škoda, protože několika málo úpravami lze z fotky dostat kloudný záběr.
  • V první řadě bych vyretušoval stožár v pozadí vlevo nahoře, na němž mi vždycky nakonec zůstají oči. A stejně tak jsem udělal v případě dalších rušivých elementů. Pro referenci se podivte na konec článku.
  • Pak bych fotografii ořízl, abych přitáhl více pozornosti ke slečně v džínovém sáčku a béžových kraťasech, jelikož o ní fotografie je a z původní verze to není úplně jasné - ani teď to není úplně nejlepší, ale větší ořez působil klaustrofobně. Také jsem s radostní odstranil bílý úzký pruh vlevo na okraji fotky.
  • Když už jsem se zastavil u slečny, měl jsem tendenci odstranit poházené oblečení, které má kolem sebe, ale nakonec jsem se rozhodl tak neučinit, jelikož to v závěru ladí s náladou a příběhem, ke kterému jsem se chtěl fotografii nasměřovat.
  • Poněvadž je dívka zahleděná do dálky na Prahu a autor do fotografie zahrnul schody rozhodl jsem se, že na někoho čeká, nebo že se jí po někom stýská.
  • Další věcí, která mě na fotce ruší jsou příliš syté barvy, a proto jsem je všechny najednou desaturoval. Poté jsem si pohrál se sytostí a světlosí každé barvy zvlášť (červené, zelené, žluté, ...) a nakonec jsem lokálně saturaci i přidal např. u města vlevo nahoře.
  • Nakonec jsem sáhl ke křivkám, stínům a nejsvětlejším částem fotografie, které pro můj záměr byly v nerovnováze a mé oko nevedly kam měly. Zvýraznil jsem tedy mraky, které tvoří moc hezkou křivku a doplňují výhled slečny na Prahu. Poté jsem na různých částech - hlavně dole a vpravo aplikoval vinětu, abych opět zvýraznil pohled do dálky a přitáhl i více pozornosti k hlavnímu subjektu.
  • To ale stále nebylo ono, teď mě rušily sprejové nápisy pod slečnou, a proto jsem je ztmavil, ale ne příliš, abych se neoddálil od reality a to samé jsem udělal v dalších částech fotografie, kde jsem uznal za vhodné.
  • Nakonec jsem zesvětlil slečnu a oblast se střechami domů, abych utvrdil diváka v tom, že to jsou ty podstatné části fotografie a aby byl příběh snímku jasný.
  • Hýbat jsem nemusel s kontrastem, ostrostí, vyvážením bílé, expozicí, souhlasím s volbou nechat snímek v barvě, měkké světlo také snímku prospělo a umožnilo mi do jisté míry vytvořit si světlo vlastní. Tyto aspekty měl autor tedy zvládnuté. Fotografii dle mého názoru chyběl viditelný příběh, který jsem dotvořil úpravami na počítači a myslím si, že jsme společně vytvořili zajímavý snímek. Ideálně bych jej však přefotil, abych se mohl postavil více za slečnu a pokusil bych se zbavit poněkud rušivého popředí.

Jsem se dneska docela rozepsal, že?! :) Jinak moc děkuji za zaslání fotografie na email kritika@odcloneno.com a zájem o můj názor. Má snaha je vždy pomoct a ne zbytečně někomu trhat uši za kraviny. Jedná se však pouze o můj osobní názor a ostatní mají také určitě co říct - přidejte prosím vaše rady do komentářů. Doufám, že ne, ale pokud jsem byl příliš tvrdý, omlouvám se.

P.S. Fotografie pomalu docházejí, a proto budu rád, když mi pošlete snímky i vy ostatní, aby nám konstruktivní kritika nezanikla. Přeji vám hezkou sobotu a v pondělí u pravidelného interview s fotografem naviděnou.

A nyní moje finální úprava:

fotografie-kritika-konstruktivni-odcloneno-fotografovani-jak-lepe-fotografovat 107.jpg